Миколаїв – це велике та потужне індустріальне місто. Надзвичайно важливо, аби він був зовнішньо привабливим для наших інвесторів та гостей міста.
Основним чинником благоустрою є пішохідні зони. Миколаїв у цьому питанні надає перевагу саме тротуарній плитці. Однак чи справді вона така практична та приваблива? Саме це питання і з’ясовував телеканал “Март”.

ведучий телеканалу Март

Сірі асфальтовані вулиці давно вже всім набридли. Крім того, якість асфальтних тротуарів у нашому місті залишає бажати кращого. Якщо подивитися на нові проекти вулиць доріг у Лондоні, Празі чи прибалтійських країнах, там вже в нових районах навіть на невеликих вулицях кладуть плитку.

З точки зору міського дизайну, асфальт не має бути на тротуарі. Він, здебільшого, використовується для машин або велодоріжок. Проблему тих вулиць, де є асфальт, можна просто не розуміти. Це тротуар, проїзд або парковка?

асфальтований тротуар

З плиткою середовище стає більш візуально привітним. Асфальт асоціюється з дорогою, а плитка символізує пішохідну зону. Міські площі, внутрішньоквартальні вулиці й проїзди, сквери, бульвари, покрівлі для терас і кафе – все це є малою частиною тих об’єктів, де можливе застосування тротуарної плитки.

Досвід багатьох українських міст показує, що тротуарна плитка – це тренд у міській урбаністиці.

тротуарна плитка на дорозі

Ретельно вивчивши результати пошуку в інтернеті, ми встановили, що в Миколаєві є щонайменше п’ять заводів, котрі займаються виробництвом тротуарної плитки: НЕОЛІТ-БРУК, ЕКОТОПТРАНС, Миколаїв БУДСТРОЙ, МОНОЛІТ, БЛАГОУСТРІЙ-НК.

З керівниками останніх двох компаній нам вдалось зв’язатись і поспілкуватись про їх діяльність.

Олег Барбарош, керівник ТОВ “ПП Моноліт”:
– Ми виробляємо більше 30 варіантів кольорової тротуарної плитки та виробів з бетону. Показові об’єкти – це “Рів’єра”, дитячий будинок “Сонечко” і багато об’єктів були частково кольоровими, де можна було комбінувати сіру та кольорову плитки та підбирати цікаві візерунки.

Олег Барбарош

Олег Барбарош наголошує – в Миколаєві є всі необхідні ландшафтно-рельєфні умови, аби забезпечити всі пішохідні зони плиткою.
Керівник ТОВ “Моноліт” зазначає, що тротуарна плитка є невразливою до негативного впливу різних пір року, адже є, зокрема, морозостійкою. Якраз цю кліматичну особливість укладання плитки вже взяли собі на озброєння ряд міст України. Окрім того, завдяки відсутності у її складі бітуму та нафтопродуктів, вона є екологічною і при високих літніх температурах не плавиться, тож не виділяє отруйних парів. Завдяки близькому розташуванню сировинних родовищ, місто заощаджує на транспортуванні будівельних матеріалів.

Юрій Яковенко, керівник ТОВ “Благоустрій НК”:
– Для виготовлення плитки ми беремо митий пісок без домішок, без глини. Відсів ми беремо з Вознесенських кар’єрів.

Юрій Яковенко,

Поспілкувавшись з керівниками підприємств, ми відзначили ряд переваг плитки над іншими тротуарними покриттями:

  • плитка у використанні значно економніше будь-якого іншого виду покриття. Укладання тротуарної плитки не пов’язане з великими витратами, а при потребі ремонту дорожнього покриття бруківка легко демонтується та вкладається назад. Сама сировина для виготовлення тротуарної плитки не потребує великих затрат;
  • другий важливий аспект – швидкість будівництва. За словами фахівців, які займаються укладанням плитки, це передбачає як усунення попереднього тротуарного покриття так і укладення самої плитки. Наприклад, укладання 400 квадратних метрів плитки може тривати лише 5 робочих днів, з врахуванням тощо, що потрібно буде демонтувати старе покриття, вирити так зване “корито”, здійснити ущільнення ґрунту та засипку щебенем та піском.

 

Для прикладу, ми оцінили сквер Студентський, розташований на перетині вулиць Бузника та проспекту Центрального. Донедавна тут були великі ділянки потрісканого асфальту, навали ґрунту та протоптані містянами стежки, які у негоду перетворювались у море багнюки.
Роботи з благоустрою скверу зайняли близько двох тижнів.

плитка у парку

– Зараз, як бачите, тут вкладена гарна плиточка, облаштований газон, створена зелена зона та місця для відпочинку.

Універсальність – це ще один вагомий аргумент, котрий записують до переваг використання плитки.

– Цю плитку використовують для замощення тротуарів, парків, приватних дворів, стоянок. Це універсальне покриття, яке може використовуватись і на проїжджій частині.

Яскравим прикладом є спуск на бульварі поряд зі Свято-Катерининською церквою, який нині приводять до ладу.

порізка плитки

Багатовекторність застосування тротуарної плитки дозволяє використовувати її для будівництва дорожніх островів, котрі сприяють безпечному руху транспорту та унеможливлюють затори.

Керівник ТОВ “Благоустрій НК” стверджує: для укладання плитки на таких місцях необхідно використовувати плитки, які здатні витримувати високі навантаження.

дорожній острів

Юрій Яковенко каже, що до застосування плитки вдається не тільки місцева влада, а й звичайні містяни для благоустрою своїх приватних ділянок.

Якраз думку звичайних містян ми вирішили перевірити.

Олександр:
– Мені все подобається. Дуже подобається, що робота виконана якісно і доволі швидко. Мені здається, що вона буде більш довговічною, проте це вже залежить більше від інших факторів.

Олександр

Анастасія:
– Якщо тут щось зламається, одну плитку можна вийняти і замінити іншою. Бо, якщо це було б покриття з асфальту, потрібно буде латати. Це вже не той вигляд, не так естетично, не так гарно буде.

Анастасія

Володимир:
– Тут класно зроблено. Зверху дуже гарний вигляд з вікна. І плитка якісно вкладена. Добре підібрані кольори та візерунок.

Володимир

Як бачимо, жителі міста позитивно ставляться до використання плитки, як тротуарного покриття. Втім ми виявили і певні недоліки. Зокрема, про стан тротуарної плитки по вулиці Курортній біля Миколаївської обласної лікарні, яка була укладена у квітні 2020 року ми розпитали у директора ЖКГ Миколаєва – Сергія Коренєва.

Кореспондент:
– Ми побачили, там є певні проблеми в деяких місцях: трава почала проростати, є впадини в плитці або горбистість. Скажіть, будь ласка, чому так відбувається, з чим саме це пов’язано?

Сергій Коренєв:
– Так, дійсно, я в курсі про ці проблеми на вулиці Курортній. Саме тут не було здійснено знесення тополь, які підривали асфальтове покриття. Це було цілеспрямоване рішення, щоб максимально зберегти зелені насадження. В іншому кварталі, де видалення дерев було здійснено, все добре, і плитка застелена досить якісно. Технологія укладання була така сама, але враховуючи те, що зелені насадження продовжують рости, коріння починає підривати плиткове покриття. В декількох місцях була переукладена плитка, і ще підрядник пообіцяв, що протягом наступного тижня всі ці моменти вирішить.

Сергій Коренєв

– Скажіть, будь ласка, така ситуація, коли не видалили коріння дерев – це залежить здебільшого від підрядника, який виконує самі роботи, чи це компетенція Департаменту житлово-комунального господарства?

– Підрядники працюють за договорами, які укладаються із департаментом, із адміністраціями, тому замовником виступає місто, фактично. Це в компетенції технічного нагляду, але ж я повторюю, що зелені насадження ми маємо зберігати, але зелені насадження – це, фактично, жива істота, яка продовжує рости, і просто потрібно з цим працювати.

пошкоджена тротуарна плитка

– Скажіть, якщо плитка була укладена, але необхідно здійснити ремонт комунікацій, теплотрас тощо. І після цього плитку має покласти на місце саме організація чи вже комунальні служби, які займаються ремонтом комунікацій?

– Все залежить так само від об’єкта: якщо це капітальний ремонт і була передбачена робота з мережами, то, відповідає підрядник. Винуватець має відновити. Ми бачимо багато випадків, коли і Миколаївобленерго займається своїми мережами, і коли Миколаївводоканал займається своїми мережами – вони здійснюють розкриття і потім відновлюють покриття. Це стосується і тротуарів, і взагалі зелених зон, і стосуються нашого дорожнього покриття.

Детально проаналізувавши ряд переваг та недоліків тротуарної плитки, ми дійшли висновку, що вона дійсно є практичним та привабливим тротуарним покриттям. Проте застосування її можливе за врахування всіх необхідних юридичних, містобудівних та екологічних вимог.