Фосфогіпс – це промислові відходи виробництва фосфатних добрив чи фосфорної кислоти із фосфоритної породи. В основному, фосфогіпс (гідрат сульфату кальцію) складається з гіпсу CaSO 4 · 2H 2 O, але, незважаючи на те, що гіпс часто застосовується у будівництві, фосфогіпс, як правило, зберігають у спеціальних відвалах. Це все через слабку радіоактивність матеріалу.
29 червня 2023 р. губернатором Флориди (США) Роном ДеСантісом був підписаний новий закон, який дозволяє використовувати фосфогіпс – радіоактивний відхід виробництва добрив – у “демонстраційних проектах” для будівництва доріг. Флорида є одним з найбільших виробників фосфатів у світі, тому вона має величезні відвали фосфогіпсу.
Фосфогіпс є відходами виробництва фосфатних добрив. Він утворюється в результаті розчинення фосфатної руди в сульфатній кислоті. За кожну тонну виробленої фосфорної кислоти генерується більше 5 тонн відходів фосфогіпсу.
Новий закон передбачає використання фосфогіпсу як агрегату для покриття доріг поряд з камінням, гравієм, піском та іншими матеріалами. Закон зобов’язує Департамент транспорту Флориди провести “демонстраційні проекти з використанням фосфогіпсу в якості агрегату для будівництва доріг, щоб визначити його придатність як матеріалу для покриття”.
Однак, використання фосфогіпсу в дорожньому будівництві має свої ризики. Фосфогіпс містить значні кількості урану та його продуктів розпаду, таких як радій-226. Це може призвести до забруднення води та збільшення ризику раку серед робітників на будівництві.
Важливо зазначити, що будь-який план використання фосфогіпсу в дорожньому будівництві потребує перегляду та затвердження Агентства охорони навколишнього середовища США (EPA).
Однак, незважаючи на ці ризики, деякі дослідники вважають, що використання фосфогіпсу в дорожньому будівництві може бути безпечним. Аналіз, замовлений Інститутом добрив, групою, що представляє індустрію добрив, стверджує, що використання фосфогіпсу в дорожньому будівництві не призведе до радіоактивних доз, які перевищують прийнятні ризики EPA.
Водночас, дослідники в Китаї, які переглянули численні існуючі дослідження по переробці фосфогіпсу, висловили оптимізм щодо його потенційного використання в матеріалах для будівництва доріг. Але вони також зробили висновок, що потрібно більше досліджень, зазначаючи, що “небагато досліджень зосередилися на його довговічності або аналізували його довгострокові ефекти на грунт і водні ресурси”.
Все це підкреслює складність і потенційні ризики, пов’язані з використанням фосфогіпсу в дорожньому будівництві, і показує, що це питання потребує подальшого дослідження та обговорення.